Geschiedenis

IJzendoorn heeft vanouds een tradie met motorrijden. De generatie uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw: Niek schuiling, Arie Goedegebuur, Piet van Doorn, Piet van Beest en Ab Aalbers reden al op hun BMW’s, BSA’s en Nortons naar de TT van Assen.

Later waren het vooral de gebroeders Geurt en Bert Kakebeen, Huib Goedhart, Jef Willemsen, Hans Peters, Hans Angelino en Frans Angelino die prachtige verhalen vertelden over hun motor avonturen. Als enige van de huidige leden heeft Rini schuiling nog samen gereden met mensen uit de laatstgenoemde groep, dat was halverwege de jaren 70.

Eind jaren 70 vormde een nieuwe lichting motorrijders een motorclubje genaamd de Wielewaal. Het clubhuis was een schuurtje aan de Lappenafweg te IJzendoorn dat hoorde bij de woning die Frans en Nel Angelino huurden van de familie Keij. De naam ‘De Wielewaal’ kwam van een café dat daar vroeger aan de dijk gestaan had (de huidige straat de Wielewaal was er toen nog niet). Leden waren onder andere: Frans Angelino, Otto van Doorn, Hans Jansen (bijgenaamd ‘Kul’), Rijk van den Berg, Rini Schuiling, Lia Romein en Dikkie Janssen. Toen Frans en Nel verhuisden viel dit clubje uit elkaar.

Vanaf 1988 ontstond de groep die zich nu Motorclub Kabeltje Strak noemt. Henk Roodbeen, Cees Aalbers en later ook Wim Geurts schaften een motor aan en gingen samen met Rini Schuiling in 1989 voor het eerst op de motor naar de TT. Vanaf die tijd werd geen TT meer overgeslagen. Ook de GP’s van Nurburgring en Hockenheim werden regelmatig bezocht. Bovendien werd de Camping Moto in de Drome, Zuid-Frankrijk vaak bezocht door een deel van de club uit IJzendoorn. Al snel daarna kwamen Gijs van Eck en nog iets later Jeroen van Voorden de club versterken. Weer later aangevuld met Bert van Dam, Anton van Dodeweerd, Hans de Wijer en Ronnie van Zoelen vormd deze groep mensen de huidige motorclub. Althans, het mannelijke deel, want ook de vrouwen bleken echte liefhebbers. Ilse, Kitty, Erna en Corina haalden ook het rijbewijs A. Van deze dames rijdt nu alleen Ilse nog regelmatig.